Praktické rady, ako si vytvoriť ideálnu domácu kanceláriu na prácu z domu
19.04.2021

Existuje viacero spôsobov, ako si spríjemniť prácu z domu a zároveň pracovať efektívnejšie. Prvoradým z nich však zostáva vytvorenie vhodného pracovného prostredia. Pracovňa v dome by mala byť zohľadnená vo vašich požiadavkách už pri plánovaní domu.
Samozrejme, vytvoriť si ju môžete aj neskôr. Podstatné je, aby ste nezabúdali na niekoľko zásad, ktoré by ste mali určite dodržať. O aké pravidlá presnejšie ide, si už prečítajte v nasledujúcich riadkoch.
1. Ako vybrať miesto pre domácu pracovňu
Vyberte si priestor pre domácu kanceláriu, ktoré bude vhodné na prácu po celý rok. Presklený balkón môže byť na jar a v lete príjemný, ale určite vás nepoteší, ak budete musieť všetko zbaliť a presunúť sa dovnútra, keď sa zmení ročné obdobie. Zamyslite sa aj nad ďalšími rušivými elementmi, napríklad hlučnou sušičkou bielizne, umývačkou riadu a všetkým, čo by mohlo konkurovať vašej pozornosti. Všetky tieto vplyvy by mali byť od domácej pracovne dostatočne vzdialené.
Takisto by ste si mali vybrať pracovný priestor podľa svojich potrieb a toho, ako ho budete využívať. Budete uskutočňovať konferenčné hovory? Alebo budú za vami chodiť klienti? Prípadne potrebujete miesto na uskladnenie tovaru? Za zváženie stojí aj to, či vás na danom mieste nebudú vyrušovať deti či domáce zvieratká. Nezabúdajte, že práca, ktorú vykonávate striedavo na dvoch alebo troch miestach v dome môže byť oveľa menej produktívna ako práca z jedného miesta.
2. Nezabudnite na vhodné umiestnenie elektrických zásuviek
Strategické umiestnenie dostatočného počtu elektrických zásuviek je veľmi dôležité. Je potrebné kvôli tomu, aby ste mali potrebný dosah na pripojenie káblov od počítača, tlačiarne, routera, stolnej lampy a ďalších elektrických spotrebičov. Navyše vás zachráni aj pred tým, aby ste sa neskôr nestratili v neprehľadnej spleti káblov.
3. Správna klíma je pre prácu doma kľúčová
Pri výbere domácej kancelárie je tiež nutné vziať do úvahy vhodnú reguláciu teploty a čerstvý vzduch. Pri práci v malej, dusnej a zle vetrateľnej miestnosti je nemožné sa sústrediť. Preto dbajte na možnosť dobrého vetrania pracovného priestoru.
Odporúčaná teplota na administratívnu prácu predstavuje 21 – 23 °C. Relatívna vlhkosť vzduchu by mala byť minimálne 40 % a maximálne 70 %. Toto rozmedzie sa nazýva komfortnou zónou a označuje optimálne podmienky, pri ktorých by vám nemalo byť zima ani príliš horúco. Vyššia teplota totiž častokrát spôsobuje, že sa mnohí ľudia cítia unavení, pri nižšej zase môžu mať problémy so sústredením sa na prácu.
Tip: Čističky vzduchu uľahčujú dýchanie všetkým, najmä alergikom a fajčiarom
4. V domácej kancelárii stavte na prirodzené svetlo
Jedným zo základov vytvárania pohodlnej domácej kancelárie je dostatok prirodzeného svetla. Vhodne umiestnené a primerane veľké okná, ideálne nasmerované na všetky svetové strany, patria k cenným benefitom. Intenzitu svetla potom môžete regulovať s pomocou tieniacej techniky, ktorá zabráni prehrievaniu miestnosti. Dostatok denného svetla tiež zníži náklady na svietenie, interiér opticky zväčší a zútulní. Preto nezabudnite umiestniť svoj pracovný stôl do miestnosti s dostatočne veľkými oknami.
5. Nezabudnite na vhodné umelé osvetlenie
Prirodzené svetlo je, samozrejme, najlepšie, ale čo ak pracujete dlho do noci alebo jednoducho nemáte dostatočné prirodzené svetlo? V tom prípade potrebujete kvalitné umelé osvetlenie. Aby ste sa vyhli boleniu hlavy, páleniu očí a zhoršeniu zraku, potrebujete dostatočne silné centrálne svetlo. Najvhodnejšie pre tento typ osvetlenia sú žiarivkové svietidlá, ktoré zaplnia svetlom celú miestnosť a nevytvárajú tiene, z ktorých by potom boleli oči.
Výhodou žiariviek je najmä ich vysoká životnosť, prachotesnosť, nízka spotreba energie a pestrý výber farieb svetla. Na prácu si vždy vyberajte dennú bielu farbu. Ide totiž o odtieň, ktorý podporuje sústredenie a znižuje únavu očí. Ďalším vhodným doplnkom pracovného osvetlenia je aj stolová lampa, s ktorou si posvietite na niektoré detaily práce. Pri jej výbere si okrem praktickosti všímajte i dizajn, nakoľko bude ladiť s ostatným interiérom pracovne.
6. V pracovni si vytvorte priestor na brainstorming
Určite nám dáte za pravdu, že najlepšie nápady častokrát prídu mimo pracovného stola. Vytvorenie priestoru vo vašej kancelárii na brainstorming je preto dobrý spôsob, ako povzbudiť kreativitu a prílev inšpirácie. To, akým spôsobom tento priestor vytvoríte, záleží len na vás.
Niektorí preferujú relaxačný gauč, tí, ktorí si veci radšej kreslia, uprednostnia stierateľnú tabuľu. Ak na takéto zariadenie nemáte priestor, možno vám postačia aj drobné pomôcky na uchovávanie nových nápadov (napríklad nástenky) a organizéry na písacie potreby, papiere, diáre a pod.
7. Domáca pracovňa by mala niesť pečať vašej osobnosti
Jedným z najlepších atribútov domácej kancelárie je, že si jej výzdobu môžete prispôsobiť celkom podľa svojho vkusu. Vďaka prostrediu, ktoré vám plne vyhovuje, sa budete cítiť nielen komfortnejšie, ale zvýši sa tiež vaša produktivita.
Pri výbere farieb stien a zariadenia postupujte podľa psychológie farieb a zvoľte si farbu, ktorá pôsobí energizujúco, napríklad odtiene žltej, oranžovej a červenej. Vyhýbajte sa tmavým, nevýrazným farbám, ktoré majú skôr utlmujúce účinky.
Tip: Aktuálne farebné trendy v interiéri na rok 2021
8. Svoju domácu kanceláriu pravidelne upratujte
Pri vytváraní domácej kancelárie musíte mať na pamäti množstvo vecí: jej umiestnenie, vybavenie, pracovný čas... Ľahko sa stane, že na pravidelné upratovanie jednoducho zabudnete, najmä ak ste zvyknutí, že bežne vašu kanceláriu uprace niekto za vás. Naplánujte si čas na upratovanie a pravidelne upratujte nielen svoje kancelárske vybavenie, ale tiež samotnú miestnosť.